Kemishowmand hovedtaler ved Naturfag ud af Boksen i Horsens

Naturfagene ud af Boksen afholdes d. 3. sep. kl. 8-16 på Learnmark, Stadionsvej 2 i Horsens og indledes med et brag af idémanden bag kemishow, Peter Hald og afsluttes med et underholdende foredrag af Morten D.D. Hansen.


 

Plakater fra Fysikforlaget

Af Carsten Skovgaard Andersen, Bellahøj skole

Fysikforlaget har netop udgivet flotte plakater illustreret af Anette Fonder Nielsen.
Plakaterne har spændende tegninger og gode faglige oplysninger, der giver et fint overblik.
De kan købes i A3 og A4-format.
Jeg er overbevist om, at plakaterne vil kunne fange elevernes interesse, give dem et godt overblik og støtte dem i at forstå naturen.

DFKF med i udviklingen af virtuelle laboratorier.

Af Michael Schmidt, hovedstyrelsesmedlem i DFKF

I forbindelse med ministeriets lancering af en ny naturfagsstrategi, har man kunnet læse om de forskellige tiltag og anbefalinger. Et af disse har været introducering af virtuelle laboratorier, der har været en del af virkeligheden i flere lande.

Den gratis simulering Carbohydrates fra LABSTER

5 hands-on aktiviteter om astronomi

Samlet af Kim Christiansen, redaktør.

Det kan skorte på hands-onaktiviteter, når temaet er rummet og astronomi.
Her er fem praktiske aktiviteter til natur/teknologi og fysik/kemi, der kan lære elever:
stjernebilleder
bevægelserne om et sort hul
at lave en model af et sort hul
afstandene i solsystemet i lommeudgave
raketprincippet

Stjernebilledeskoper - stjernebilleder i toiletruller.

Anmeldelse af bogen Vort strålingsmiljø

Af Carsten Skovgård Andersen, Bellahøj Skole

Her er en bog, der forklarer radioaktivitet og ioniserende stråling i et enkelt og let forståeligt sprog. Bogen er skrevet til undervisning i grundskolen og gymnasiet.

Geodata gør undersøgelser epokegørende

Af Carsten Skovgård Andersen, Bellahøj Skole

Den 10. maj deltog jeg i det første kursus i geodata i udskolingen i Danmark. Vi lærte at bruge nye imponerende redskaber til at undersøge Jorden. Undervisere kan bruge det til at give eleverne nye redskaber til undersøgelse i de fællesfaglige fokusområder.

Det er meget enkelt at bruge EO-browseren. Jeg tænker, at det vil være spændende for alle naturfagslærere at anvende den. Eleverne vil få et redskab, der er egnet til undersøgelser i deres fællesfaglige projekter.

Matematikkens nærvær i naturfagene

Af Hans-Christian B. Keller, Augustenborg skole, House of Science Sønderborg

Hvordan eleverne kan opleve en sammenhæng mellem naturfagene?

På Big Bang-konferencen afholdt jeg en workshop med navnet “Matematik og virkelighedens Univers - STEAM”, og dette indlæg understøtter workshoppen så andre også kan få glæde af dens indhold. Fokus i workshoppen var hvordan kan virkelighedens matematik gøres nærværende i naturfagene, så eleverne oplever der er sammenhæng mellem fagene, som de møder i den daglige skolegang - noget jeg som naturfagslærer i overbygningen har observeret, ikke er tilstedeværende.

Videnskanylen går rent ind

Atomfysik er ikke det nemmeste stof i udskolingen. Men nu er der hjælp at hente. I ni korte film hegler onkel John unge Hannibal igennem pensummet for fusion og fission, inden han skal til eksamen dagen efter. Og det er en indsprøjtning, der ser ud til at virke.

SOLEKLART - nyt n/t-forløb om solbeskyttelse.

Ozonlaget sammenlignes med en
paraply i en af de to tegnefilm.
Af Kim Christiansen, redaktør

Gør eleverne på mellemtrinnet klar til sommerens stråler med nyt online-undervisningsmateriale fra cancer.dk . Forløbet er på to dobbeltlektioner, og er oplagt at bruge op til sommerferien, når eleverne har afleveret deres bøger på skolebiblioteket.

Når forløbet er endt, vil eleverne kende til de tre solråd:
Skygge, solhat og solcreme samt have en forståelse for, hvorfor det er vigtigt at passe på sig selv og hinanden i solen.