Du har afvist cookies, derfor vil hjemmesiden ikke fungere optimalt. Du vil ikke kunne logge ind eller registrer og betale før du accepterer cookies.

Du kan ændre dit valg af cookies nederst på siden.

fysik-kemi natur-teknologi
fysik-kemi natur-teknologi
fysik-kemi natur-teknologi
reklame

Seneste artikler

Fysik-kemi 2020 nr.2

Indhold

FK02 2020Tema:
En hyldest til H.C.Ørsted
Indhold:
Elektromagnetismen blev
startskuddet til at forene alle
naturkræfter
Af Jens Ramskov
Ørsted og den kemiske kraftlære
Af Jens Olaf Pepke Pedersen, seniorforsker, DTU Space
De første batterier
Af Jens Olaf Pepke Pedersen, seniorforsker, DTU Space
Videnskabsmanden H. C. Ørsted
Af Helge Kragh, emeritus professor, Niels Bohr Instituttet
H.C. ØRSTED OG
ELEKTROMAGNETISMEN
- 200-ÅRET FOR OPDAGELSEN
AF ELEKTROMAGNETISMEN
Af Troels Gollander
Tegneserien om H. C. Ørsted
Af Jens Olaf Pepke Pedersen, seniorforsker, DTU Space
Boganmeldelse: 200 året for H. C. Ørsteds opdagelse af
elektromagnetisme.
Hans Christian Ørsted
– the Unity of Spirit and Nature.
On the bicentennial of Electromagnetism.
Af Erland Andersen, DFKF.
Nu kan 4. – 6. klasse også gå i
Fjernvarmeskolen
Nemt for lærerne – gratis
undervisningsmateriale som
engineeringforløb.

Fysik-kemi 2020 nr.1

Indhold

FK01 2020
Tema:
Fra temadagen på NBI, 15. november 2019
Indhold:
Det uregerlige klima
Peter Ditlevsen, Niels Bohr Instituttet, leder
forskningsprojektet TiPES
Er vi alene?
Hvad gøres for at prøve at finde ud af det?
Morten Bo Madsen, Niels Bohr Instituttet, Lektor,
Astrofysik og Planetforskning
Tunge sorte huller og
deres rolle i universet
Marianne Vestergaard, Lektor, Niels Bohr Instituttet
Øvrigt indhold i bladet:
Missionen til Mars 2020
Cecilie Sand Nørholm, Astrofysiker på Planetarium
Nye faghæfter i naturfagene 2019
Tidligere fagkonsulent MadsJoakim Sørensen,
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
Justering af den fælles prøve i fysik/kemi, biologi og
geografi 2020
Tidligere fagkonsulent MadsJoakim Sørensen,
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
ESA bliver brugt alt for lidt i naturfagsundervisningen!
Del 1!
Jens K. Handest/Naturfagsvejleder,
Sophienborgskolen, Hillerød
Dilemmaet i det naturfaglige metodevalg
indlæg ved Michael Schmidt, naturfagslærer på
Melby Skole og redaktør
Vandstandsstigning i og omkring Juelsminde
Casen er et uddrag fra casesamlingen 10+1
Fortællinger fra skoler landet over, der rummer 11
eksempler på entreprenørskabsforløb til dig, der er
nysgerrig på, hvordan gode lærere og undervisere
griber det an i praksis.

CHERNOBYL - rejsedokumentar fra studietur med DFKF

Af Søren Kirchheiner

Se de 15 medlemmer af Danmarks Fysik- og Kemilærerforenings oplevelser i eksklusionszonen ved Chernobyl.

Det er på utrolig vis lykkedes Stefan Holm at dokumentere den blanding af uhygge og skønhed, der slog alle os, der deltog i den fagligt veltilrettelagte ekskursion ind i sikkerhedszonen omkring det ødelagte atomkraftværk i Ukraine.
Turen kom i stand med tilskud fra Lindersdorfs Rejsefond og blev arrangeret med to overnatninger i Kyiv og en enkelt i byen Chernobyl (inde i ekskusionszonen).

Robotter i undervisningen: Vi kan lære sammen med eleverne

Af Lars Christian Slyngborg, lærer
Fable-robotten fra Shape Robotics

Mange lærere vil sikkert kunne huske og genkende synspunktet, at robotter, kodning og teknologiforståelse hører hjemme i ganske bestemte fag: Fysik/kemi, matematik og natur/teknologi nærmere bestemt.
Til alt held er vi i den danske folkeskole stille og roligt på vej væk fra den forestilling. Andre fag byder sig til, når der er kodning og teknologiforståelse på skemaet.

Registrer

Bliv medlem af DFKF

Facebook

Følg os på FACEBOOK og få seneste nyheder

Medlemmer tilbud

Medlemmer kan benytte sig af følgende

reklame

Kontakt

© 2020 Fysik- og Kemilærerforening. Alle rettigheder forbeholdes.